tisdag 12 maj 2015

150512.

Har den senaste tiden fått reflektera väldigt mycket över min självkänsla och framför allt fått otroligt många kommentarer om att jag är så himla stark och positiv i mitt tänk som person. Har även fått influera andra hur jag tänker positivt på negativa saker..

Jag har i många år jobbat på min självkänsla på flera olika sätt och därav hamnat där jag är idag, med en väldigt hög självkänsla. Men vägen dit är ju självklart inte spikrak. Man måste krascha på botten flera gånger för att vara starkare än vad du var innan du kraschade. Och kraschat har jag, flera gånger såklart!

Tänkte iallafall nu reda ut begreppet självkänsla med hjälp av google.. Läs nedan!

"Självkänslan betyder mycket för hur man lever sitt liv och hur man mår. En bra självkänsla hjälper dig att göra sånt som är bra för dig, att du törs göra saker du vill, vågar knyta nya kontakter och kan säga både ja och nej till saker.

Om du har det jobbigt med självkänslan kan det tvärtom leda till att du avstår ifrån att göra sånt du egentligen skulle vilja. I stället kanske du gör saker som du inte har lust med, eller gör saker mer för att andra vill det. 

Självkänsla ska inte blandas ihop med begreppet självförtroende som har med prestationer att göra, alltså hur mycket man tror på att man ska klara av saker.

Självkänslan handlar om hur man ser på vem man är innerst inne med både sina starka och svaga sidor.

Om du har en bra självkänsla påverkas du inte lika mycket av vad andra tycker och tänker. Det är lättare att vara dig själv. Du bryr dig inte om tillexempel om att andra inte tycker att du är bäst på olika saker."

Jag har som sagt jobbat mycket med att vara tillfreds med vem jag innerst inne är och inte behöva ändra mig för andra, för jag säger inte att jag aldrig någonsin gjort det förut! Det har jag, många gånger.

Det är viktigt att vara den man själv är och inte offra sig själv för andra människors tycke och tankar! Vi lever bara en gång och det är nu det gäller att bestämma hur man vill leva livet.

Tycker personer i din omgivning inte att du duger som du är och att de anser att du behöver ändra dig för att få en plats i deras krets så är de INTE värda dig! Rensa rensa rensa i din krets och spara endast de som du får någonting tillbaka av! Det har jag gjort och jag kan nu klart och tydligt se och känna vilka som ger mig energi (vilka jag kan vara mig själv med) och vilka som tar energi (vilka jag måste anstränga mig med om man sitter tysta bredvid varandra).

Jag accepterar bara saker som fyller min osynliga ryggsäck med positivitet som jag kan och orkar bära med mig! Resten sorterar jag bland innan de stoppats i ryggan!

Självklart är livet inte alltid en dans på rosor och det kommer det troligtvis aldrig heller bli. Det gäller då att direkt reda ut knutarna som uppstår och finna sitt eget sätt till det.
Jag har två sätt:
1. Höra av mig till någon som ger energi (en nära vän ex) och hitta på något för ofta känner jag en stor rastlöshet när jag är deppig.
2. Ut och jogga sena kvällar med hög musik i öronen!
Dessa funkar jättebra för mig och det gäller att hitta sitt eget sätt att hantera deppigheten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar