måndag 21 april 2014

140421.

Hade inget bättre för mig såhär en måndagskväll när jag surfade runt på mobilen så jag passade på att ansöka om att få gå med i Tobias registret. Och vad är det? Man donerar stamceller till folk med diverse blodsjukdomar, exempelvis leukemi.
Det finns två sätt att ge. Antingen nedsövd i en operationssal genom att tappa med sprutor från ryggmärgen, annars så får man ett visst antal sprutor med hormoner i ett visst antal dagar för att sedan med nål tappa blod ur armen.
Innan man får donera stamceller måste man ju givetvis hitta en match. Så nu ska jag få hem hjälpmedel så att jag kan topsa mitt saliv för att kunna kategoriseras.
Sånt här tycker jag är sjukt coolt. Och även fast det kan bli bökigt för mig är det lätt värt det om någon annan mår bättre av det.
Så. Nu får vi se om mina stamceller någon gång kommer till nytta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar