söndag 23 september 2012

feel good.

Tror ingen av dom som känner mig bra har kunnat undgå min ofta återkommande migrän som jag lidit rent psykiskt av. Såväl som fysiskt.. Det dom kanske inte tänkt på är att jag in sedan tidigt i somras inte haft något anfall.
Jag har läst näst intill allt som kan läsas om migrän och jag har skänkt mindre summor pengar till hjärnforskningen - försökt bidra på mitt sätt (både egoistiskt och för andra). När jag läst har jag upptäckt att migrän kan ha en hormonell påverkan hos kvinnor. Det är lättare för kvinnor att få migrän under och efter en graviditet exempelvis. Mina anfall kom alltid på samma dag i min menstruationscykel. Jag slog ihop ett plus ett..
Det var dags fö mig att förnya mina p-piller och bad den här gången om en extra kontroll. De frågade hur jag mådde och jag tog självklart upp att jag har stora problem med migrän. Sagt och gjort - det var näst intill farligt för mig att äta p-piller då jag också har blodproppar i familjen. Dessutom kan pillren vara en anledning till migrän. Istället fick jag börja äta mini-piller och är inne på min tredje karta nu. Och, jag har inte haft ett migränanfall sedan början av sommaren!!! Har aldrig mått bättre!
Så tänk vad lite egen kunskap kan göra för en själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar