onsdag 3 december 2014

141203.

Nyval i mars alltså, det har väl knappast undgått någon. Jag vet inte hur jag ställer mig till det egentligen. Kaos och pinsamt är vad jag tänker.. Återigen kommer det snackas politik dygnet runt och det kommer kastas skit på varandra för att vinna röster... Men jag vet inte vem som kommer vinna mest på detta - finns ju en stor risk att SD går fram mer helt enkelt. Det får absolut inte hända.

Men. Summa kardemumma - någon måste ju på något vis börja lyssna på vad SD har att säga eftersom dem är så pass starka och sitter på en vågmästarroll i riksdagen. Vi kommer aldrig komma framåt om SD ska fortsätta rösta ner regeringars budgetförslag oavsett om det handlar om en Alliansregering eller rödgrön. Jag menar med det inte att något annat parti ska sympatisera eller samarbeta med dem, men vi måste börja förstå att SD är Sveriges tredje största parti med ca 12% av Sveriges befolkning över 18 år som tycker som dem och det är ju faktiskt, inte att förglömma, en demokratisk rättighet att få tycka och välja som man vill även om man i mina ögon i detta fall röstar för en sinnessjuk politik.

Dessutom ser jag inte det relevanta i all den kritik Alliansen idag fått då de blir kallade för syndabockar eftersom man i dagens läge inte vill lägga ner sitt eget budgetförslag och rösta på rödgrönas budget för att "hjälpa" dem att få igenom sin och på så sätt frysa ut SD. Vi har, vi som röstat på Alliansen, röstat på deras politik likväl som de som röstat på andra partiers politik har gjort det (kom ihåg demokratin gott folk). Ingen vill lägga ner vad man tror och lever efter och acceptera en annan politisk ideologi för att frysa ut en tredje, det är för mig absurt.. Lägg ner det sandlådeanklagandet direkt!

Alla partier måste istället våga möta dessa missnöjespartier (SD och även F!) och börja arbeta fram den egna politiken inom det egna partiet i dessa frågor. De frågor som svenska folket uppenbarligen inte tycker de andra partierna gjort tillräckligt tydligt eller bra hittills.

Jag hoppas att vi efter den 22 mars 2015 får en regering utan regeringskris, en riksdag utan stor makt hos främlingsfientliga människor, en stabil budget som gynnar den svenska växande befolkningen och Sveriges plats och anseende i världen och framför allt en empatisk, drivande och inte minst enormt skicklig ledare. (Ja, jag saknar både Fredrik och Anders!)

Sverige var fram tills igår ett framgångsland i världen som många andra länder tog efter, nu är rubrikerna i internationella medier pinsamma att läsa...

Uppmanar alla att tänka både två och tre gånger innan ni går till valurnorna i mars, oavsett hur ni väljer att rösta måste ni rösta med både hjärta och hjärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar