måndag 31 mars 2014

140331.

Jag har legat och läst massor ikväll om det som hände innan matchen mellan Helsingborg och Djurgården idag. Det är sällan jag reagerar och skriver om mina känslor såhär öppet. Jag håller det mesta för mig själv för jag brukar tycka det är rätt töntigt att öppna upp sig. Men nu.. Fan.
Det finns inga ord i min värld som kan beskriva hur sjukt det är att en person (oavsett kön, etnicitet, lag eller huligan eller ej) ska behöva sätta livet till för att andra inte tycker som han. Jag blir så fruktansvärt frustrerad, besviken och arg på att folk förstör sporten och kulturen som finns hos fansen. Självklart, självklart ska folk heja på olika lag och skrika sig hesa på läktarna (känslan när ens eget lag vinner är ju obeskrivlig). Vad är det dessa pantade människor som förstör för andra inte förstår i att laget, spelarna som man älskar, lyfts upp av både de egna fansen och av motståndarnas. Jag har i alla fall aldrig blivit så taggad som när man möter ett lag där motståndarna har folk på läktaren som försöker provocera mig. (Nu är ju volleyboll ingen stor publiksport i Sverige men det lilla är sjukt taggande!)
Dessa människor som väljer att bruka våld och förstöra har ingenting med sporten att göra, de är människor som saknar känslor, som har det svårt i livet och som behöver seriös hjälp. Jag tror inte en gång på att huliganerna älskar fotboll, har idolbilder på grabbarna i laget eller sitter hemma en lördag och tittar på fotbollen på tv. De här människorna saknar en egen identitet och ett eget liv och söker sig till våldet. Men jag tvivlar på att de mår så mycket bättre av att slå skiten ur någon annan person (som andas, pratar, rör sig på samma sätt som en själv) eller som i detta fall döda en person. Jag undrar hur person som dödade idag känner i magen inatt. Är personen stolt över att vara "en supporter" inatt? Existerar ånger i personen huvud?
Någon måste sätta ner foten, något måste göras! Vad vet jag inte. Jag vet inte om det skulle hjälpa att förbjuda bortafans eller stängda matcher, det kanske skulle provocera ännu mer? Och inte att förglömma - alla fans ska inte drabbas. Det finns tusentals äkta supportrar som inte skulle röra en annan människa oavsett emblem på halsduk, utan de är där för att stötta sitt lag. För våldet som sker sker inte på arenan under matchen. Det oprovocerade våldet sker vid sidan av, av människor som är där enbart för att bråka och förstöra. Hur stoppar man det?
Nästa gång detta sker, och jag menar inte om utan när, kan det vara någon man känner som dör.. Vill inte ens tänka den tanken och det tror jag inte att den döde mannens nära och kära tänkte så imorse när dem vaknade! Ingen ska behöva tänka tanken.
Det gäller att ställa upp för sporten och klubbarna. Klubbarna, fansen och spelare måste vända ryggen åt sina egna "supporters". Bidra inte, inbjud inte, gå ej bredvid, kalla inte för vän, vänd ryggen mot dessa sjuka människor!
Sport är något som utförs av ett gäng entusiastiska människor utan onda tankar om någon annan med tanken inställd på att "få bollen i mål, smasha ner i golvet, få bästa tid eller lyckas med något man inte lyckats göra förut." Därför har jag aldrig kallat exempelvis boxning för sport. Att slå en annan människa finns inte i min värld!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar