fredag 6 december 2013

131206.

Man är med om så mycket sjukt och roligt här på samma gång. Nu har vi varit inne i Salzburg. En mysig liten stor stad. Hade uppgifter vi skulle göra i gruppen och när vi fixat detta skulle vi på det stället ta en spexbild. Skitkul.
Igår kväll upplevde vi österrikarnas "jul".. Det kallas krampus. Först kommer Sankt Nikolaus och läser ur en bok om julen, sedan delar han och en tjej ut gåvor osv. Efter det kommer dessa krampus (monsterliknande varelser med bjällror och stora horn.) Dessa dansar först en dans och sedan anfaller de människorna som står runt omkring. Detta för att alla barn ska bli rädda och inte vara så elaka under året. Det kunde bli riktigt brutalt.. Jag sprang och gömde mig. Senare när vi var på Silver Bullet (nattklubben) kom de även in där.
Alltså, hade jag varit barn där hade jag varit vettskrämd, jag var ju liksom rädd för tomten när jag var barn!

Ikväll är det sista middagen tillsammans, sen cabaret och efter det fest all night long! Imorgon eftermiddag börjar bussfärden hem. Mindre kul.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar