måndag 29 september 2014

140929.

Har tänkt över en sak flera gånger. Det händer, nästan alltid, vid möten med nya människor att de ställer 2-3 frågor/påståenden till mig.
1. Om jag är från Norrland! De syftar då på min dialekt.. Vad har jag för konstig dialekt? Jag förklarar då att jag är från Katrineholm som ligger ca 15 mil sydväst om Stockholm och ca 30 mil söder om Norrlandsgränsen!
I och med att Katrineholm ligger så "nära" Stockholm så blir man automatiskt förknippad som stockholmare (iallafall här nere i Skåne).
2. När de hör att jag är från Katrineholm får jag då alltid höra "Ja, men det är ju därifrån Göran Persson kommer!" Då jag kontrar med: "Nej, han kommer från Vingåker som ligger utanför Katrineholm."
3. Eller så säger personen.. "Där har jag åkt/bytt tåg och fikat på det där fiket bredvid tågstationen (Sultans)."

Ja. Det som förbryllar mig mest är det här med Norrland. Kan det vara en oklar blandning av katrineholmska (mamma) och stockholmska (pappa) som får folk att tro detta? För så vitt jag vet har jag ingen släktrelation med Norrland iallafall, och ingen annan relation heller (har inte ens varit i Norrland någon gång)!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar