söndag 18 mars 2012

sweet miss blue.

Jag fick här om dagen en anonym kommentar som jag självklart måste svara på.

Anonym: en fråga, varför moderat? vilka är dina starkaste argument till höger?


Det jag först och främst brinner för, både politiskt och privat, är ungas chans till arbete. Så som vårt samhälle just nu ser ut har du betydligt lättare att skaffa dig ett jobb direkt efter en avslutad (eller avbruten för den delen) gymnasietid om du har ett brett kontaktnät eller en högskoleutbildning (vilket jag strävar efter att alla borde ha). Ett brett kontaktnät ser jag definitivt inte som något negativt, utan snarare väldigt positivt, dock har inte alla detta. Många, även jag, är skoltrötta efter grundskolan och gymnasiet och vill direkt då ut i arbete för att tjäna egna pengar och känna på hur det är att vara vuxen, på riktigt. Då kommer vi i MUF (moderata ungdomsförbundet) med ett par stycken bra lösningar på detta.

- Fler praktik- och lärlingsplatser för ungdomar och yngre vuxna, först och främst som fortfarande går på gymnasiet men även för de som sitter hemma och är arbetslösa. Detta skulle hjälpa ditt kontaktnät på traven och dessutom hjälpa dig att få in en fot i arbetslivet och du skulle kunna känna efter vad det är du vill syssla med i framtiden.

-Moderaterna tillsammans med de andra tre partierna i Alliansen har tillsammans halverat arbetsplatsavgiften då den gör det lättare och billigare för företag att anställa människor under 26 år. Detta hjälper då självklart oss unga vid anställningar.
Det ska vara lätt att anställa en ung och fräsch person med färska kunskaper från skolåren i bagaget.

- Sen tycker jag också att viljan moderaterna och MUF har gällande skolans och företagens samarbete är viktig. Jag är väldigt positiv till Katrineholms nya halvt privata halvt kommunala gymnasieform KTC är otroligt bra. Där jobbar skolan med självklara ämnen (matte, samhällskunskap, spårk osv.) tillsammans med företagen som hjälper eleverna in i arbetslivet.

Något som också är bevisat är att man som individ och person mår både fysiskt och psykiskt mycket bättre när du har ett jobb. Jag har sett siffror på hur stor skillnaden är på ungas hälsa på orter där arbetslösheten är hög hos unga och där den är låg. Ett jobb ger så mycket mer än bara pengar, och då talar jag även utifrån egna känslor. Därför tycker inte jag att det är bra att leva på bidrag.

Jag tycker också det borde bli enklare för unga att skaffa sommarjobb. I samhället just nu är allting "för farligt" för personer under 16 år. Ska du som 15-åring inte få vispa grädde med en elvisp på ditt sommarjobb för att elvispen är en farlig maskin? Jag tycker det är löjligt.

Vad gäller skolans värld är jag också engagerad och framåt eftersom jag själv jobbar där. Jag anser att betyg, kanske till och med från första klass, ska ses som en hjälp i fortsatt skolgång. Har en elev ig (eller som det nu heter f) i exempelvis matte efter årskurs fem ska du då automatiskt i årskursen efter behöva gå en obligatorisk extra lektion i veckan för att lära dig mer och klara dig i framtiden.
Jag anser att grunden till hur din framtid ska te sig, kunskapsmässigt, sätts redan i första och andra klass. Det ska vara positivt och kul att gå i skolan och har du hjälp med något särskilt ska hjälpen finnas till hands nära dig. Detta är speciellt viktigt för att kunna diagnostisera och hjälpa elever som är i behov av speciell hjälp vid exempelvis dyslexi, dyskalkyli eller ADHD.

Jag är för friskolor då dessa har ett friare spelrum gällande hur dom vill lägga upp sin utbildning. Självklart ska man följa läroplanen men allt behöver inte alltid vara inrutat i tomma stela skolsalar.

När det gäller högskole- eller universitetsstudier tycker jag att det ska bli lättare att plugga, ekonomiskt. Har du som student en god ekonomi i form utav studiebidrag (ett bidrag ska ges till människor som visar att dom vill komma någonstans i livet och inte till dem som väljer att ligga på sofflocket).
I nuläget är det näst intill omöjligt att kombinera studiebidrag tillsammans med extrajobb. När du har ett extrajobb och tjänar pengar får du inte längre samma studiebidrag för det anses att din inkomst från jobbet bör räcka ekonomiskt för dig. Detta anser jag är fel, du ska som individ själv kunna bestämma om du frivilligt vill jobba extra eller inte utan att behöva drabbas av detta. Ett jobb är, som jag skrev längre upp, inte bara en ekonomisk källa utan även ett kontaktnät som kan hjälpa dig efter studierna.

Jag hoppas att "Anonym" och ni andra som läser tycker att det här var argument nog till varför jag valt moderat politik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar